Vant 10 000, klør i fingrene etter å spille live igjen
Er det sant? Så rått, utbryter Håkon Eivind Larsen i bandet KLM Trio da jeg ringer ham opp og forteller at de er vinneren av vår Juni konkurranse. Premien er et gavekort på kr. 10.000,- som de kan bruke hos 4SOUND.
I pappaperm
Da jeg ringte Håkon Eivind spurte jeg først om han hadde tid til å prate litt. Joda, svarte han. Jeg er i pappaperm for tiden og yngste jenten sover akkurat nå så det går fint.
I tillegg til å være bassist og korist i KLM-Trio så står Håkon Eivind også oppført hos Gigplanet som bandets kontaktperson. Det blir derfor naturlig at vi gjennomfører selve intervjuet med ham.
Ønsker du muligheten til å vinne 10 000 NOK? Les hvordan
Kjenner du til 4sound fra før?
Jada, 4SOUND kjenner jeg godt til, svarer Håkon. Har bl.a. flere kamerater som jobber/har jobbet der. Faktisk så har jeg tidligere jobbet på Musikkbørsen i Oslo Kongens gate sier han og ler litt. Ja, for dette er vel 4SOUND i dag, er det ikke? Joda, det stemmer det svarer jeg. Det må vel være nærmere 15 år siden jeg jobbet der. Jobbet mest Lørdager som helgehjelp. Når det gjelder 4SOUND så har jeg bare gode erfaringer med de som jobber der. Siste jeg kjøpte fra dem mener jeg å huske at var en Ukulele bass, men det er en stund siden. Jeg er nemlig svak for gamle instrumenter og amper, så jeg har nok handlet mer brukt enn gjennom forhandlere i de siste årene…
Hvordan har Corona påvirket deg og dere rent økonomisk?
Vi har jo alle jobb ved siden av. Om jeg ikke tar feil så har både Christer og Åsmund begge en 100% stilling, så jeg tror det har gått greit for deres del om man utelukkende tenker på det økonomiske aspektet. Selv er jeg også utdannet byggingeniør og hadde en 60% stilling som rådgiver innen akustikk hos selskapet Sweco før Corona utbruddet. Da pandemien slo til for fullt, ble økonomien fort snudd på hodet for min del. Min kone var nemlig hjemmeværende i ulønnet mammapermisjon med vår yngste datter og min kalender som freelance musiker var rimelig full. Den skulle bl.a. bidra til å finansiere vårt valg med å ha mor hjemme med barna noen måneder lenger enn normalt. Jeg hadde bl.a. flere spillejobber sammen med KLM Trio og et annet band jeg spiller i, MONUMENT. I tillegg hadde jeg fått jobb på Oslo Nye som bassvikar i forestillingen Så som i himmelen. Denne skulle egentlig gå på teateret i perioden januar til juni etterfulgt av en turne på høsten. I tillegg var det planlagt en del enkeltjobber med alt fra komikershow til barnekor konsert. Når alt ble avlyst og alle inntektene forsvant så sier det seg selv at med kun en 60% fast inntekt, kone, 2 små barn på henholdsvis ett og tre år, bil og hus så begynte ting å se svart ut. Slik det da så ut måtte min kone ut igjen i arbeid og begge barna i barnehage tidligere enn planlagt. Heldigvis så slapp vi dette da jeg etter en samtale med min leder og HR-kontakt i Sweco, fikk økt stillingsprosenten til 100% siden jeg hadde mer enn nok å gjøre der. Det ble redningen for vår del og vi kunne fortsette som planlagt. Min 100% stilling blir forhåpentlig kun en midlertidig løsning for nå klør jeg etter å komme meg ut å spille live igjen og håper på at vi har bedre kulturtider i vente.
Hva har du som musiker gjort i Corona tiden?
Jeg har bl.a. benyttet tiden til å se over og fikse på alt av instrumenter, amper og øvrig musikkutstyr. Har rett og slett ryddet i bodene. Gjennom årene har jeg investert i en god del forskjellig gammelt og vellydende utstyr, så jeg har en del utstyr som trenger litt TLC. Nå i Corona tiden kom jeg forresten over en helt nydelig Fiesta rød Fender P-bass fra 1962. I utgangspunktet var prisen rimelig høy, men da selger forsto at jeg ikke bare ville ha den som pynt, men ville spille men den, så endte vi opp med en vesentlig hyggeligere pris som jeg rett og slett slo til på. Bassen er bare helt nydelig og lyden må bare oppleves.
Ellers er jeg med som bandmedlem til en ny og spennende artist, Lise Mæland, som kaller seg Melis. Hun holder på med plateinnspilling for tiden og jeg har bidratt på ulike måter. Bl.a. ved å spille inn bass spor her hjemme og sendt dem til bandet som jobber i studio med låtene hennes. Melis er definitivt en ny artist å se opp for. Hun har bl.a. bakgrunn som korist for Gabrielle og flere andre kule ting. Hun startet med egne ting i mai 2019 og ble raskt snappet opp til å spille på bl.a. Over Oslo og Fjordfesten i Sandefjord.
Hvilken type PA eier KLM Trio selv i dag?
Vi har alt av nødvendig utstyr selv. I små lokaler bruker vi det største HK Nano-anlegget (kjøpt på 4sound, forresten), mens vi i større lokaler bruker to aktive topper og sub. På store eventer, i de tilfeller hvor vår rigg blir for liten, må arrangør selv stå for PA.
Hva er din erfaring med Gigplanet og vil du anbefale oss til andre?
KLM-Trio har vært registrert i Gigplanet siden tidlig i Gigplanet-livet og har vært med på den kolossale utviklingen som har skjedd den siste tiden. Utviklingen har gjort at kontakt med kunder, kontrakter og mye av det som normalt krever en del tid og mailer, går veldig enkelt. Det sparer oss for enormt masse tid, og hjelper oss til å ha kontroll på alle detaljer hele veien fra forespørsel til kontrakt er signert, så ja, jeg vil absolutt anbefale Gigplanet til andre.
Har du noen tips eller råd til andre som drømmer om å bli et coverband slik som dere er?
Vi har holdt på i snart 15 år og hovedgrunnen til at vi fortsatt holder ut mener jeg er at vi er så gode kamerater som vi er, samt at vi «leker oss» mye når vi er på jobb. Det at vi har det moro når vi spiller, tror jeg smitter over på publikum. Da får alle får en god opplevelse. I tillegg må man selvsagt øve masse, komme til avtalt tid og alle de tingene der…
Hva tenker dere å bruke premiepengene på?
Det har vi ikke snakket om enda, men det blir nok noe lys som er raskt og rigge og tar liten plass, kanskje noe form for mini-monitorer.
Se hvordan Gigplanet trekker en tilfeldig vinner
- Musiker