10 uttrykk musikere bruker i hverdagen når de snakker om lyd, lydutstyr og scene.

I det jeg gikk i gang å skrive denne artikkelen innså jeg at vi som musikere definitivt har “adoptert” masse ord og uttrykk fra det engelske språket, selv om vi innimellom har noen norske. Her har jeg samlet noen av uttrykkende som kan være kjekt å kjenne til dersom du skal booke et band.

1. Amp

En forkortelse for det engelske ordet amplifier. På norsk heter dette forsterker. Når musikere snakker om en amp så er det ofte en gitar eller bassforsterker man snakker om, men begrepet brukes også for å omtale en vanlig forsterker.

Et eksempel på en gitarforsterker av merket Vox.

2. Backline

Backline er en samlebetegnelse som brukes til å beskrive utstyret musikere bruker på selve scenen. Dette inkludere alle instrumenter som gitarer, trommer, blåseinstrumenter og keyboards m.m. I tillegg inkludere dette og gitar- og bassforsterkere som musikerne bruker til instrumentene sine og som oftest står bakerst på scenen.

3. Flightcase

En solid transportkasse for forsterkere eller annet utstyr som brukes.

Flightcaser finnes i et utall størrelser og fasonger, med og uten hjul.

4. Galge

Et mikrofonstativ som er leddet slik at øverste del kan vippes mot lydkilden.

Et eksempel på et mikrofonstativ som har en påmontert galge. D.v.s. det øverste leddet som kan vippes fremover og oppover. Galgen kan også skrues av slik at man står tilbake med kun 3 føtter og et stativ.

5. In-ear monitoring

På en scene med trommer, gitar, bassforsterker og andre lydkilder som alle kan ha et ganske høyt volum kan det være vanskelig, spesielt for sangere å høre sin egen stemme. I stedet for å bruke en monitor (forklart i punkt 7) foretrekker mange å heller bruke In-ear monitoring. Dette er et system bestående av ørepropper som vist på bildet under og en trådløs mottaker som ofte festes bak på ryggen. Fordelene med ørepropper er mange og vi nevner her noen av de viktigste:

  • Man mottar en egen lydmiks hvor man hele tiden har full kontroll over hvilke lydkilder fra sine medmusikanter man vil høre mest og minst av. Vanligst er å ha en miks hvor man først og fremst hører sin egen vokal mer tydelig sammen med eventuelle kor stemmer dersom man f.eks. synger flerstemt sammen med andre. Øvrige instrumenter settes noe lavere.
  • I og med systemet er trådløst kan artisten bevege seg på tvers av scenen uten å være avhengig av å stå i nærheten av en monitor for å høre seg selv.
  • Øreproppene bidrar også til å kutte ned på uønskete bakgrunnslyder.

Viser øreproppene på et in-ear monitoring system. Ledningen går videre til en liten trådløs sender som normalt er festet i beltespennen.

6. Miksebord

Også omtalt som mikser eller miksepult. Dette en kontrollenhet som bl.a. brukes for å justere volumet, samt frekvensene (bass, mellomtone og diskant m.m.) på de ulike lydkildene i forhold til hverandre. Dersom man f.eks. syntes at sangen er for lav så er det altså på miksepulten man kan skru opp ønsket lydkilde. En moderne mikser har også en rekke muligheter for å kunne tilføre naturlige og kunstige effekter.

Tips: Enkelte artister og band har med egen lydmann som plasseres ute i lokalet. Enten i midten av rommet, bakerst eller på en side. Fordelen med en lydmann er at personen kan justere og tilpasse lyden kontinuerlig og på den måten sikre en optimal lydopplevelse for publikum. Det strekkes da en multikabel (se punkt 8) fra scenen til miksepulten. Miksepulten er selve “instrumentet” til en lydmann.

Et eksempel på en moderne, mindre, digital miksepult med 16 innganger. Nok til å koble på de fleste lydkildene til et band med 4 medlemmer. For eksempel 4 vokal mikrofoner, 2 gitarer, 1 keyboard (krever 2 innganger), og 8 mikrofoner til trommene.

7. Monitor

En monitor, ofte omtalt som en scene monitor, er en kompakt høyttaler som er laget for at musikerne bedre skal kunne høre seg selv og sine medmusikanter under sin opptreden. Den ligger normalt på gulvet like foran artisten og er konstruert for å peke direkte opp mot personen. En monitor fungerer best over en avstand på 1,5 til 2 meter fra musikerne på scenen. Et godt eksempel på behovet for en monitor er når en vokalist skal kunne høre seg selv på en scene med trommer og flere gitarforsterkere. Like viktig er det at trommeslageren hører vokalisten godt i sin monitor slik at deres samspill skal bli optimalt.

En monitor plasseres oftest direkte foran musikeren og er vinklet oppover som vist på bildet.

8. Multikabel

En multikabel er en ledning som brukes for å transportere lyd fra scene til miksepult. Boksen som er vist på bildet til høyre legges på scenen. Her kobles alle mikrofoner og øvrige lydkilder. Kontaktene til venstre kalles xlr og kobles på baksiden av miksepulten. En multikabel er gjerne 20 til 30 meter meter lang og kan enkelt legges på siden av et lokale og ned til miksepult og lydmann.

9. PA

Forkortelse av det engelske ordet «Public Address» som betyr å adressere publikum, altså å henvende seg til publikum. En PA eller et PA-system er et lydanlegg som har til hensikt å formidle musikk eller tale til en større forsamling og er et samlebegrep på teknikken som kreves for å kunne gjøre dette. Et PA-system inkluderer mikrofoner, miksebord, forsterker, høyttalere og effekter. Det publikum oftest ser (i tillegg til mikrofonene) er høyttalerne. De finnes i utallige varianter vi viser 2 av de mest brukte på mindre arrangementer her.

n liten PA består ofte kun av 2 høyttalere på stativer som peker mot publikum. Disse er enkle å frakte og benyttes ofte av trubadurer og duoer. Egner seg til mindre selskaper.
En mellomstor PA har normalt 2 høyttalere på hver side, gjerne stablet oppå hverandre med et stativ i mellom. Selve lydsignalet er da også delt hvor Subwoofere i bunn (forklart i punkt 10) tar seg av den dype bassen eller subben. Brukes ofte av band med trommer og elektriske gitarer for å gi det “trøkket” som spesielt rock og moderne pop krever. Godt egnet for mellomstore lokaler.

10. Sub eller subwoofer

En subwoofer er en høyttaler som er konstruert for å gjengi den dypeste bassen i musikken. Hos et band er dette typisk basstrommen, bassgitaren, synther og eventuelle effekter med masse bass. En subwoofer er et opplagt supplement til kompakthøyttalere, men også mange gulvmodeller kan nyte godt av et ekstra tilskudd fra en subwoofer i de aller dypeste frekvensene.

Tips! Er man ute etter trøkk bør bandet definitivt ha egne subwoofere i sin PA.

  • Tips & triks
  • Musiker

Er du artist som ønsker flere spillejobber?

Gigplanet formidler spillejobber for flere hundre tusen i måneden. Ta del i fellesskapet.

Registrer artist