FAQ – Spørsmål og svar om Gigplanet
Da jeg startet Gigplanet var målet å fjerne friksjonen i booking: mindre telefonping-pong, færre lange kontrakter, enklere oversikt og mer trygghet. Denne FAQ-en gir deg akkurat nok info til å se hvorfor Gigplanet er unikt i norsk sammenheng – og hvordan vi skiller oss fra konkurrentene.
Geir Johannessen, daglig leder Gigplanet AS
Forside / FAQ
Sist oppdatert: 26.oktober 2025
1. Hva er Gigplanet?
Gigplanet er Norges eldste og eneste helautomatiserte bookingplattform for live-musikk. Vi ble etablert i 2014 og lanserte helautomatisk booking i 2019. I dag har vi 700+ kvalitetssikrede artister over hele landet.
2. Hvordan skiller Gigplanet seg fra et bookingbyrå?
Ingen mellomledd, ingen manuell saksbehandling!
Tradisjonelle bookingbyråer bruker agenter som manuelt henter inn tilbud, skriver kontrakter og tar provisjon. Hos Gigplanet er dette automatisert:
- Kunden sender forespørsel direkte til solist eller bandets kontaktperson.
- Musiker og kunde varsles automatisk på SMS og e-post ved forespørsler, nye meldinger, tilbud eller bookinger.
- All dialog mellom kunde og artist blir skriftlig dokumentert som en chat.
- Ved en booking opprettes en digital kontrakt (maks 1 A4-side).
- Musiker fakturerer kunden direkte.
- Gigplanet fakturerer musikeren 10 % formidlingshonorar etter arrangementet.
👉 Resultatet er en raskere, enklere og rimeligere prosess – uten fordyrende mellomledd.
3. Koster det noe for kunden å bruke Gigplanet?
Nei. Det er gratis og uforpliktende å sende forespørsel. Du betaler kun artistens pris slik den fremkommer i tilbudet/kontrakten.
4. Hvor raskt får jeg svar/tilbud?
Som regel raskt – I det du trykker send på din forespørsel mottar musiker umiddelbart en SMS og e-post med lenke til forespørselen.
Rekorden fra forespørsel til aksept av tilbudet er mindre enn 3 minutter.
👉 Er forespørselen til et band, kan det ta noe tid før bandets kontaktperson vet om aktuell dato passer for alle medlemmene, men normalt har de en oversikt og kan svare raskt. Dersom du velger å sende samme forespørsel til flere artister (opptil 5), øker sjansen for kjappe svar.
5. Hva må jeg oppgi når jeg sender en forespørsel?
Når du oppretter en forespørsel til en artist, oppgir du noen enkle, men viktige opplysninger.
- Privat eller bedriftsarrangement
- Dato og tidspunkt (klokkeslett fra–til)
- Sted/adresse
- Antall gjester
- Om musiker må stille med eget lyd-/lysanlegg
- Om spillejobben deles opp i sett + pausemusikk
- Evt. Egne ønsker (blir en del av kontrakten)
👉 Med denne informasjonen kan musikeren vurdere reisevei, utstyr og kapasitet – og gi et korrekt tilbud uten masse frem-og-tilbake.
💡Send same forespørsel til 5 forskjellige artister uten ekstra arbeid – og sammenligne tilbud på like vilkår. Opprett forespørsel nå!
6. Hvordan sikrer dere kvaliteten på artistene?
Vi stiller høye krav:
- Alle profiler er manuelt godkjent av vår daglige leder, musiker og produsent gjennom mange år. Han vurderer den enkeltes musikalske kvaliteter ved å lytte til deres lydfiler og videoer før en profil eventuelt godkjennes og publiseres.
- Alle musikere har eget organisasjonsnummer.
- Alle må dokumentere et repertoar som tydelig viser hvor lenge de kan spille (f.eks. 2 timer).
- Vi sjekker lyd- og videoklipp før publisering.
👉 Vi godkjenner kun artister vi ville booket selv. Dette gjør Gigplanet til en kvalitetsplattform – ikke et oppslagstavle-marked.
7. Hvordan fungerer kontrakten?
Hos Gigplanet er kontrakten alltid maks 1 A4-side – enkel, oversiktlig og forståelig. Til sammenligning bruker bookingbyråer ofte 4–6 sider, ofte med komplisert juridisk språk. Vårt mål er å gjøre det enkelt, ryddig og forståelig – uten å gå på bekostning av tryggheten.
8. Hvem fakturerer kunden?
- Musikeren fakturerer kunden for hele beløpet i kontrakten.
- Faktura sendes normalt dagen etter arrangementet.
- Standard betalingsfrist er ofte 14 dager (kan variere – står i kontrakten).
- Gigplanet fakturerer musiker et formidlingshonorar på 10 % i etterkant.
9. Hva hvis musikeren blir syk eller må avlyse?
Kontakt oss umiddelbart! Vi varsler relevante alternativer i samme område/prisnivå. Vi kan ikke garantere erstatter, men har de beste forutsetninger for å finne en løsning.
10. Hvor og hvordan foregår kommunikasjonen?
All dialog skjer i en innebygd chat. Både kunde og musiker får automatisk varsling på SMS og e-post umiddelbart etter at melding er sendt. All kommunikasjon blir loggført og er sporbar. Det gjør prosessen trygg og oversiktelig.
11. Hvordan fungerer anmeldelser?
Kunde får mulighet til å gi en anmeldelse like etter etter at arrangementet er gjennomført . Vi viser kun verifiserte anmeldelser fra bookinger gjort via Gigplanet.
12. Hvor i Norge kan jeg booke?
Hele landet. Søk på sted og sjanger – systemet viser deg relevante musikere i nærheten.
13. Personvern og trygghet
Vi behandler personopplysninger i tråd med GDPR og lagrer kun det som er nødvendig for å gjennomføre booking og kontrakt. Vi selger aldri data.
14. Velger folk alltid det billigste alternativet?
Nei. Våre erfaringer viser at prisen sjelden er avgjørende alene.
- Kundene velger ofte basert på kvalitet og trygghet.
- Alle artister på Gigplanet har lyd- og videoklipp, samt komplett repertoar, slik at kunden kan vurdere harrangement.
Dette bidrar til å redusere den «sosiale risikoen» vesentlig – altså frykten for at musikken ikke passer til arrangementet.
15. Hva med priser, mva. og utgifter?
Konserter og opptredener er som hovedregel MVA-frie. Prisen settes av musikeren og tilpasses den enkelte forespørsel og inkluderer eventuelle ekstra kostnader som f.eks. reise, overnatting, ekstra lyd/lys m.m.. Alt står tydelig i kontrakten før du aksepterer.
👉 Ingen skjulte kostnader, en pris inkluderer alt.
16. Kan jeg endre eller avbestille etter at jeg har signert?
Kontrakten er bindende. Avbestillings- og endringsregler står i kontrakten.
17. Hvordan kan jeg være trygg på valget av artist?
Hos oss er det kunden selv som velger. Ingen selgere forteller deg hva du trenger. Du får lyd- og videoklipp, repertoar og kundeanmeldelser fra faktiske bookinger og kan derfor selv vurdere hvem du tenker er best egnet til ditt publikum.
👉 Derfor oppnår vi gjennomgående ★★★★★ anmeldelser.